'Çocuklukta süt tüketimi, metabolik sendromdan koruyor'

Çocukluk çağındaki süt tüketiminin obezite, hipertansiyon ve insülin direnciyle ortaya çıkan metabolik sendromdan koruduğu bildirildi.

Sağlık - 7 yıl önce

Ankara
Sağlık Bilimleri Üniversitesi (SBÜ) Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölüm Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Tuğba Küçükkasap Cömert, AA muhabirine, süt ve süt ürünlerinin hem gelişmiş hem de gelişmekte olan ülkelerde, içerdiği besin ögeleri bakımından diyetin önemli bir bileşeni olarak kabul edildiğini ifade etti.
Süt ürünlerinin protein kalitesinin yüksek olduğunu vurgulayan Cömert, ayrıca sütte yağda çözünen A, D, K vitaminleri, suda çözünen B12 vitamini ile riboflavin ve kalsiyum, magnezyum, potasyum gibi minerallerin bulunduğunu belirtti.
Cömert, inek sütünün protein kalitesinin yüksek olmasının çocuklarda büyüme ve gelişmeyi desteklediğine işaret ederek, şöyle devam etti:
"Bunun yanı sıra inek sütü, bağışıklık sistemini olumlu yönde destekler, kan basıncını ve kanser riskini azaltır, diş çürüklerine karşı koruyucudur. İnek sütü, içeriğindeki besin ögelerinin yanında, büyüme faktörlerini de uyarıyor. İnsan vücudundaki en önemli büyüme faktörlerinden biri olan insülin benzeri büyüme faktörü-1, en çok kemik dokuda bulunuyor ve kemik dokuda protein yapımını artırarak büyümeyi ve gelişmeyi sağlıyor. Çocukluk döneminde kemik yapımı çok hızlıdır ve bu nedenle kalsiyum gereksinimi artıyor. Büyüme ve gelişmenin ve yeterli kemik mineral yoğunluğunun sağlanabilmesi için, gereksinmesinin karşılanması ve yeterli miktarlarda kalsiyum alımı bu dönemde önem kazanıyor."
"Süt tüketimi, metabolik sendrom ve obeziteden korunmada yararlı"
Cömert, süt yağının; elzem yağ asitleri, yağda eriyen vitaminler ve enerji için önemli bir kaynak oluşturmanın yanı sıra "konjuge linoleik" asit de içerdiğini belirterek, şu ifadeleri kullandı:
"Konjuge linoleik asitler, çocuğun gelişimi, vücut bileşimi, bağışıklık sistemi, insülin duyarlılığı ve yağ metabolizması açısından olumlu etkilere sahip. Günümüzde şişmanlığın kronik hastalıklarla olan ilişkisi ve yetişkinlikte görülen şişmanlığın temellerinin çocukluk çağında atılmış olması, çocukluk çağı şişmanlığının önlenmesini ve tedavisini daha önemli hale getiriyor. 2010'da yapılan Türkiye Beslenme ve Sağlık Araştırması'na göre obezite görülme sıklığı 0-5 yaş grubunda yüzde 8,5 ve 6-18 yaş grubunda ise yüzde 8,2'dir."
Yapılan araştırmalara göre süt ve süt ürünleri tüketiminin, metabolik sendrom ve obeziteden korunmada yararlı etkileri olduğunu söyleyen Cömert, "Metabolik sendrom, obezite, hipertansiyon ve insülin direncinin birlikte ortaya çıktığı ciddi bir hastalıktır. Süt, kalsiyum mineralinin temel kaynağı olması nedeniyle çocukluk çağı obezitesine karşı koruyucudur. Bu da kişiyi aynı zamanda metabolik sendromdan koruyor. Özellikle sütte var olan kalsiyum mineralinin zayıflatıcı etkiye sahip olduğuna dair bulgular, son çalışmalarda yayınlandı." diye konuştu.
Türkiye'de günlük süt tüketimi olması gerekenin altında
Cömert, düzenli süt tüketiminin tüm çocuk ve adolesanlara önerildiğine dikkati çekerek, bunun özellikle çocuklarda süt içme alışkanlığının oluşturulması, ileri yaşlarda da alışkanlığın devam ettirilmesinde çok önemli olduğunu vurguladı.
Yeterli ve dengeli besin ögesi alımının sağlanabilmesi amacıyla süt ve süt ürünü tüketiminin artırılmasının önerildiğini belirten Cömert, ancak dünya genelinde bakıldığında, süt tüketiminin her ülkede farklılıklar gösterdiğini söyledi.
2010 Türkiye Beslenme ve Sağlık Araştırması'na göre, Türkiye'de süt tüketiminin tüm yaş ve cinsiyetteki kişilerin günlük alması önerilen miktarlardan düşük olduğunu ifade eden Cömert, "Türkiye'ye Özgü Beslenme Rehberi'ne göre, süt ve süt ürünü tüketim önerisi 6-18 yaş arası çocuk ve adolesanlar için günlük 3-4 porsiyondur ve bu da 1 veya 2 su bardağı (200 mililitre) süt, 1 kase (200 mililitre) yoğurt ve 2 dilim (60 gram) beyaz peynir tüketimiyle sağlanabilir."
Kaynak: AA
dikGAZETE.com
Haftanın Öne Çıkanları

4. Etnospor Kültür Festivali 3-6 Ekim'de düzenlenecek

2019-09-26 19:17 - Spor

'Afganistan'ın kuzeyi terörün merkezine dönüşebilir'

2019-09-26 00:12 - Dünya

YTB Başkanı Eren Kanada'da Müslüman kuruluşları ziyaret etti

2019-09-25 18:17 - Dünya

BM'den Yunanistan'a 'mültecileri tahliye et' çağrısı

2019-10-01 19:22 - Dünya

Yüksek irtifa birincisi roket için patent başvurusu

2019-09-27 16:52 - Teknoloji

FETÖ'nün 'mahrem askeri yapılanmasına' yönelik operasyon: 3 gözaltı

2019-09-30 14:07 - Gündem

Thomas Cook mağdurlarının ülkelerine dönüşü sürüyor

2019-09-26 16:51 - Gündem

'Çocuklukta süt tüketimi, metabolik sendromdan koruyor'

2019-10-02 14:27 - Sağlık

İstanbul'da deprem

2019-09-26 17:12 - Gündem

Dünya gıda sanayisi Türk makinelerine emanet

2019-09-27 17:38 - Ekonomi

İlgili Haberler

Yaşlılarda enfeksiyonlara karşı en etkili koruma "aşı"

18:42 - Sağlık

Baş dönmesi şikayetiyle gittiği hastanede "dünyada 68'inci vaka" olarak literatüre geçti

12:37 - Sağlık

Mobil sigara bırakma poliklinik araçları Eskişehir'de 2 ayda yaklaşık 600 kişiye ulaştı

12:12 - Sağlık

Sağlık Bakanlığından hiperbarik oksijen tedavisiyle ilgili açıklama

17:37 - Sağlık

Sağlıklı Hayat Merkezlerinde uzaktan hasta değerlendirme dönemi başladı

12:57 - Sağlık

Günün Manşetleri

Dışişleri Bakanı Fidan: (Gazze’de Mısır’la) Daha ciddi tedbirlerin alınması konusunda mutabık kaldık

20:28 - Gündem

WSJ: ABD, İran'la gerginliğin devam ettiği Orta Doğu'ya yeni bir uçak gemisi göndermeye ha

20:17 - Dünya

İtalya'da mühimmat firmasına ait tesiste yangının ardından patlama meydana geldi

20:13 - Dünya

AK Parti Genel Başkan Yardımcısı Yayman: AK Partimiz 2053 hedefleri için bugünden itibaren çalışmaya

20:07 - Gündem

Mısır Dışişleri Bakanı Abdulati: "Türkiye ve Mısır ilişkileri hakikaten güçlü temellere dayanıy

20:02 - Dünya